Spotkanie naszej organizacji z Wicemarszałkiem Sejmu oraz Ministrem MSWiA

Informacja dotyczących spotkania z Wicemarszałkiem Sejmu Panem Piotrem Zgorzelskim oraz Ministrem MSWiA Panem Tomaszem Siemoniakiem. Od dłuższego czasu nasza organizacja sygnalizuje, a zarazem lobbuje wśród polityków projekt zmian do kilku ustaw, które w sposób wymierny wpływałyby na funkcjonowanie naszych pracowników.Pierwszą, a zarazem kluczową kwestią jest ponowne „wprowadzenie” strażaków Zakładowych Straży Pożarnych do systemu odejść emerytalnych (wiek odchodzącego) obowiązującego w Państwowej Straży Pożarnej. Aktualnie strażak Państwowej Straży Pożarnej może po 25 latach pracy odejść na emeryturę – więc średnio w wieku 45-50 lat, w przypadku problemów zdrowotnych, strażacy z PSP mają możliwość zakończenia aktywności zawodowej. W przypadku strażaków z ZSP możliwość odejścia na emeryturę pojawia się dopiero w wieku 65 lat, a uwzględniając pracę w warunkach o szczególnym charakterze w wieku 60 lat (emerytura pomostowa). Zaznaczamy, iż charakter pracy jednych i drugich jest taki sam, dotyczą ich te same badania, uprawnienia, wyszkolenie, kwalifikacje do zajmowanych stanowisk służbowych.Z analizy przepisów Ustawy o Ochronie przeciwpożarowej i Ustawy o PSP, tzn. aktów prawnych regulujących zadania i obowiązki strażaków ratowników PSP i ZSP wynika, że przedstawiciele obu tych jednostek ochrony przeciwpożarowej powołani zostali do wykonywania takich samych zadań, tj. walki z pożarami, klęskami żywiołowymi i innymi miejscowymi zagrożeniami. Strażacy w naszej Grupie Kapitałowej ponadto wykonują prace szczególnie niebezpieczne, wymagające dużej wiedzy i doświadczenia.Zatem skoro pełnią takie same funkcje, czemu dochodzi do różnego traktowania, którego nie można racjonalnie wyjaśnić i uzasadnić. Jest to jawne złamanie zasady równości wyrażonej w art. 32 ust 1 zd. 2 Konstytucji RP.Niedawno strażacy OSP zostali docenieni za swoją pracę i dostali dodatek do emerytury. Od roku 2020 również Straż Marszałkowska ma możliwość wcześniejszego odejścia na emeryturę wraz z uposażeniem emerytalnym dla ich rodzin, w ostatnim czasie Senat zdecydował o skierowaniu do Sejmu projektu ustawy wprowadzającej nową uprzywilejowaną grupę zawodową, chodzi o tancerzy baletowych, którzy będą mogli przechodzić na emeryturę w wieku 40 lat (kobiety) i 45 lat (mężczyźni). Warunkiem będzie przepracowanie co najmniej 20 lat w zawodzie. Czy naprawdę strażacy-ratownicy nie zasługują, biorąc pod uwagę ich charakter pracy, na podobne traktowanie?Należy podkreślić, że oprócz zagrożeń i narażania życia, dochodzi również ogromny stres związany z odpowiedzialnością za życie ratowanych i współuczestniczących w akcji.Kolejnym zagadnieniem jest niesprawiedliwe traktowanie pracowników służby ochrony. Jako przedstawiciele pracowników spółki ORLEN Ochrona, wnieśliśmy wniosek o rozważenie możliwości wprowadzenia zmian w ustawie o ochronie osób i mienia z dnia 22 sierpnia 1997, tj. możliwości skreślenia przez Policję z listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej oraz kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego, w przypadku gdy:„Pracownik ochrony fizycznej lub zabezpieczenia technicznego został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za popełnienie przestępstwa umyślnego lub wszczęto w stosunku do niego postępowanie karne o takie przestępstwo”.Zapis ten jest niezgody z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, gdyż za osobę karaną uznaje się skazaną prawomocnym wyrokiem, a zawód kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej lub zabezpieczenia technicznego jest praktycznie jedynym zawodem w Polsce gdzie można pozbawić go prawa wykonywania zawodu przed orzeczeniem przez Sąd prawomocnego wyroku. Użycie słowa „wszczęto” powoduje, że już na etapie postępowania przygotowawczego, prowadzonego przez upoważniony organ, właściwy Komendant Wojewódzki Policji w formie decyzji administracyjnej, dokonuje skreślenia z listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub zabezpieczenia technicznego bez formalnego i ostatecznego rozstrzygnięcia przez właściwy Sąd.Wielokrotnie spotykaliśmy się z przypadkami, że wyrok sądu na końcowym etapie postępowania albo uniewinniał pracownika od zarzucanych mu czynów albo też warunkowo umarzał postępowanie karne w stosunku do tej osoby. Z tego powodu, że postępowania przygotowawcze a następnie sądowe trwają przez długi okres czasu, a skreślenie z listy następuje już po przedstawieniu zarzutów, pracownik ochrony zostaje pozbawiony możliwości wykonywania zawodu, zarobkowania, utrzymania rodziny nie tylko z powodu zarzucanego mu popełnienia przestępstwa umyślnego, a nawet poprzez złożenie prywatnego aktu oskarżenia, niejednokrotnie stanowiącego pomówienie przez inną osobę. Następnym problemem pracowników ochrony jest wejście w zdobycie uprawnień do posiadania broni do celów osobistych, w tym do ochrony osobistej czy strzelań sportowych. Kwalifikowany pracownik ochrony posiadający legitymację osoby dopuszczonej do posiadania broni, legitymuje się posiadanymi kwalifikacjami, posiada uprawnienia na broń obiektową, jednak nie może otrzymać, tak jak inne służby mundurowe, broni w uproszczony sposób, na podstawie posiadanych kwalifikacji. Musi przejść na nowo pełne szkolenia, badania (mimo, że je posiada) oraz ponosić opłaty, które wynoszą nawet ponad 2000 PLN. Na koniec wnieśliśmy propozycję, aby zapisać w stosownej ustawie formę dodatku dla pracowników z bronią pracujących na terenie zakładów infrastruktury krytycznej. Tak, aby pracownicy, od których wymaga się ciągłego doskonalenia w zakresie prawa, strzelectwa, sztuk walki, czuli się zmotywowani, docenieni i aby wzrósł prestiż tej służby.Wracając do wspominanych spotkań, od pewnego czasu nawiązaliśmy współpracę z politykami, mającymi wpływ na tworzenie prawa w Polsce. Przekazaliśmy nasze propozycje i sugestie na temat zmian do obowiązujących ustaw i rozporządzeń. Odbyliśmy wiele ważnych i merytorycznych spotkań, które przynoszą pierwsze efekty. Cieszy fakt, że politycy wsłuchują się w głos pracowników, wypowiadany poprzez związki zawodowe. Pan Marszałek Piotr Zgorzelski wielokrotnie zapewnił, że jest otwarty na merytoryczną rozmowę, i jeśli tylko zajdzie potrzeba zaprasza do dyskusji. I tak się również stało w opisywanych powyżej sytuacjach. Na wniosek naszej organizacji, Pan Marszałek w trybie pilnym (w trzy dni) umówił spotkanie z Panem Ministrem Tomaszem Siemoniakiem. W spotkaniu z naszej strony brał udział Przewodniczący Związku Mariusz Konopiński, wspierany wiedzą merytoryczną przez Zakładowego Społecznego Inspektora Pracy Pana Pawła Zdrojewskiego oraz jednego z ekspertów z branży ochrony. Oczywiście przed spotkaniem odbyliśmy szereg konsultacji z osobami merytorycznymi naszej (orlenowskiej) Straży Pożarnej oraz z fachowcami ze spółki ORLEN Ochrona – za co jesteśmy niezwykle wdzięczni. Ze strony ministerstwa udział wziął Pan Minister Tomasz Siemoniak oraz czterech Dyrektorów Departamentów MSWiA odpowiadających za Straż Pożarną oraz ochronę osób i mienia.Po ponad godzinnej merytorycznej dyskusji ustaliśmy, że do końca czerwca zostaną powołane zespoły związane z opracowaniem stosownych zmian. Mamy nadzieję, że uda się doprowadzić do końca te ważne tematy: zarówno dla Zakładowych Strażaków w całej Polsce jak i dla pracowników Ochrony.

Informacja dotycząca wygaszanej Instalacji Fenolu.

W dniu dzisiejszym otrzymaliśmy od Pracodawcy poniższą informację: W  przypadku osób, które uprawnione są do otrzymywania nagród jubileuszowych, należy zrezygnować z tego przywileju i wypełnić stosowną deklarację PPE. Osoby zaineresowane tym programem  zapraszam na stronę intranetu do zakładki:  Benefity  ->  Pracowniczy Program Emerytalny. Kolejna sprawa dotyczy obszaru produkcji a w szczególności pracowników wygaszanej Instalacji Fenolu. W dniu dzisiejszym otrzymaliśmy od Pracodawcy następujący informację: Szanowni Państwo, w związku z planowanym w IV kwartale 2025 r. wygaszeniem Instalacji Fenolu w Zakładzie Petrochemicznym w Płocku, zwracam się do Państwa z prośbą o wsparcie w komunikacji planowanych przez Pracodawcę działań organizacyjno – kadrowych do Pracowników. Decyzja, dotycząca planowanego wygaszenia Instalacji Fenolu, została podjęta ze względu na uwarunkowania techniczno – środowiskowe. Dalsze funkcjonowanie tej Instalacji, która działa od blisko 60 lat, wiązałoby się z koniecznością przeprowadzenia jej gruntownej kosztownej modernizacji. Niezbędne byłoby także dostosowanie jej do wymagających przepisów środowiskowych, co generowałoby kolejne wydatki inwestycyjne. Uzyskiwane przychody z fenolu i acetonu nie równoważyłyby kosztów niezbędnych inwestycji. Wygaszenie Instalacji nastąpi maksymalnie do 31. grudnia 2025 r. Na wygaszanej Instalacji pracuje aktualnie 55 osób, z czego: Produkcyjnych do Mistrza Procesów Produkcyjnych. Kierując do Państwa niniejszą informację, chciałbym podkreślić, że naszym celem jest zapewnienie pracy wszystkim wskazanym wyżej Pracownikom, a nie rozwiązywanie z nimi umów o pracę. Uważamy, że Pracownicy Instalacji Fenolu posiadają unikalne kompetencje, wiedzę oraz doskonałą znajomość procesów produkcyjnych, które chcemy wykorzystać w innych częściach Zakładu Produkcyjnego. W związku z powyższym chciałbym przekazać, że w najbliższym czasie Pracownikom przedstawiona zostanie oferta pracy na innej Instalacji, aby uniknąć w ostateczności konieczności działań restrukturyzacyjnych w tym obszarze. Podkreślam, że składając indywidualne propozycje pracownikom będziemy kierować się ich kwalifikacjami, doświadczeniem zawodowym i wykształceniem oraz potrzebami Pracodawcy. Składane ofert nie będą pogarszać obecnych warunków wynagrodzenia Pracowników. Co do zasady – nie widzimy również przeciwwskazań, aby Pracownicy samodzielnie poszukiwali dla siebie miejsca poprzez aplikowanie na dostępne oferty pracy w ramach Firmy. Prowadząc z Państwem transparentny dialog społeczny, informuję, że planowany harmonogram działań organizacyjno – kadrowych, związanych z wygaszaniem Instalacji Fenolu jest następujący: pracodawcy w zakresie uzupełnienia zatrudnienia na innych instalacjach (Dyrektor Wykonawczy ds. Produkcji Petrochemicznej + Dyrektor Wykonawczy ds. Produkcji Rafineryjnej + obszar HR) nowych jednostek organizacyjnych (Dyrektor Wykonawczy ds. Produkcji Petrochemicznej + Dyrektor Wykonawczy ds. Produkcji Rafineryjnej + obszar HR) celu omówienia ofert, nowego zakresu zadań oraz ewentualnych działań związanych z uzupełnieniem kompetencji (Dyrektor Wykonawczy ds. Produkcji Petrochemicznej + obszar HR) indywidualnie ofert zatrudnienia w nowych jednostkach organizacyjnych indywidualne wnioski kadrowe wraz ze zmianą Karty Zakresu Obowiązków. W przypadku odrzucenia oferty, podejmowane będą – zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa – działania związane z zmianą warunków zatrudnienia w trybie wypowiedzenia zmieniającego. W ramach przedstawionego wyżej harmonogramu zapewniam, że tylko i wyłącznie w razie potrzeb uruchomione będą inne, ewentualne działania, uwzgledniające zasady współdziałania z Państwem na okoliczność wdrażania w naszej Spółce działań restrukturyzacyjnych. Z uwagi na fakt, iż Państwa rola w procesie komunikacji z Pracownikami jest niezwykle ważna, przekazując Państwu powyższe informacje liczę na wsparcie w komunikacji do zainteresowanych Pracowników, a także na otwarty dialog społeczny w przedmiotowej sprawie. Ze swojej strony informuję, że dążyć będziemy również do tego, aby wszyscy Pracownicy posiadali pełną informację o działaniach, związanych z planowanym zamknięciem Instalacji Fenolu. Podsumowując – liczę, że wspólnymi działaniami uda nam się uniknąć negatywnych skutków społecznych, związanych z koniecznością zamknięcia Instalacji Fenolu. Z poważaniem, Andrzej Kisielewski Biuro Polityki Wynagrodzeń i Relacji Społecznych

Ujednolicenia zakładowej  umowy dotyczącej Pracowniczego  Programu Emerytalnego w  ORLEN S.A.

W dniu  20 maja 2025 roku,  odbyło się spotkanie dotyczące ujednolicenia zakładowej  umowy dotyczącej Pracowniczego  Programu Emerytalnego w  ORLEN S.A. Dla przypomnienia  ORLEN . dla swoich pracowników prowadzi taki program i opłaca  podstawową składkę w wysokości  311 zł miesięcznie z przeznaczeniem na dodatkową prywatną emeryturę Pracownika, która jest dostępna po osiągnięciu wieku emerytalnego. Decyzją pracodawcy, z dniem 01.04.2026 roku, wszyscy pracownicy objęci programem opłacaną będą mieli składkę w wysokości 7% swojego miesięcznego wynagrodzenia. Program jest oferowany wszystkim Pracownikom zatrudnionym w ORLEN przez okres co najmniej 3 miesięcy, którzy są zainteresowani oszczędzaniem w funduszach inwestycyjnych dodatkowych środków na cel emerytalny. Jakie główne warunki należy spełnić? W  przypadku osób, które uprawnione są obecnie do otrzymywania nagród jubileuszowych, a chciały by przystąpić do PPE należy zrezygnować z uprawnienia do nagród i wypełnić stosowną deklarację PPE. Osoby chcące poznać więcej szczegółów tego programu  zapraszam na stronę intranetu do zakładki:  Benefity  ->  Pracowniczy Program Emerytalny. Kolejna sprawa dotyczy obszaru produkcji a w szczególności pracowników wygaszanej Instalacji Fenolu. W dniu dzisiejszym otrzymaliśmy od Pracodawcy poniższą informację: W  przypadku osób, które uprawnione są do otrzymywania nagród jubileuszowych, należy zrezygnować z tego przywileju i wypełnić stosowną deklarację PPE. Osoby zaineresowane tym programem  zapraszam na stronę intranetu do zakładki:  Benefity  ->  Pracowniczy Program Emerytalny.

Komunikat Centrum Medycznego Medica.

Centrum Medyczne Medica przypomina o obowiązku odwoływania wizyt. Niestety w ostatnim czasie liczba nieodwołanych świadczeń medycznych znacznie wzrosła. Pamiętajmy, że nieodwoływanie wizyt powoduje wydłużanie terminów oczekiwania dla innych osób korzystających z opieki medycznej i ogranicza im dostępność do świadczeń. Przypominamy również, że konsekwencją braku odwołania terminu przez pacjenta jest zablokowanie mu dostępu do danego świadczenia na 30 dni. Przypominamy, że dwa dni przed umówioną wizytą, pacjent otrzymuje sms z informacją o zbliżającym się terminie wizyty. Chcąc ją odwołać, postępuj zgodnie z treścią wiadomości lub skontaktuj się z infolinią CM Medica, pod numerem telefonu 24 364 70 00. Wizyta może być również odwołana osobiście, we wszystkich placówkach CM Medica w Płocku.

Porozumienie płacowe w ORLEN S.A.

13 lutego 2025 r., podczas spotkania negocjacyjnego, organizacje związkowe i pracodawca uzgodnili Porozumienie w sprawie wzrostu wynagrodzeń w 2025 r.  w spółce ORLEN S.A. Porozumienie przewiduje m.in. podwyżki obligatoryjne oraz uznaniowe. Zgodnie z przyjętymi ustaleniami, uprawnieni pracownicy otrzymają od 1 stycznia 2025r. 5% podwyżki indywidualnego wynagrodzenia zasadniczego brutto, z zastrzeżeniem, że podwyżka ta nie będzie niższa niż 400 PLN brutto (w przeliczeniu na pełny wymiar etatu) oraz w przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach dyrektorskich nie będzie wyższa niż 1500 PLN brutto. Obligatoryjny wzrost wynagrodzeń zasadniczych obejmował będzie pracowników zatrudnionych w ORLEN SA na podstawie umowy o pracę na dzień  30 listopada 2024 r. i pozostających jednocześnie w zatrudnieniu na dzień zawarcia niniejszego porozumienia. Podwyżki z wyrównaniem będą naliczone i wypłacane wraz  z wynagrodzeniem za marzec br. Natomiast uznaniowy wzrost wynagrodzeń nastąpi od dnia 1 lipca 2025 r. Środki przeznaczone na uznaniowy wzrost wynagrodzeń Pracowników stanowić będą 1,5% wynagrodzeń zasadniczych wszystkich Pracowników, co oznacza naliczeniowo na jednego uprawnionego pracownika, proporcjonalnie do wymiaru etatu, kwotę 173 PLN brutto. Oprócz obligatoryjnego i uznaniowego wzrostu wynagrodzeń pracodawca wypłaci uprawnionym pracownikom dwie nagrody jednorazowe: pierwszą w kwietniu, drugą w grudniu tego roku w wysokości 2100 PLN brutto każda (łącznie 4200 PLN brutto), proporcjonalnie do wymiaru etatu. Pozostałe ustalenia spotkania negocjacyjnego to: Powyższe ustalenia będą rekomendowane do Spółek Grupy ORLEN.

Negocjacje płacowe w ORLEN S.A.

W dniu wczorajszym odbyło się pierwsze spotkanie negocjacyjne wzrostu wynagrodzeń w ORLEN S.A. Strona pracodawcy przedstawiła wyniki finansowe Spółki oraz trendy rynkowe w rozbiciu na micro i makro. Ponadto zaproponowała, aby w tym roku rozdysponowanie wynegocjowanych środków odbyło się w sposób procentowy dla każdego pracownika zgodnie z jego płacą zasadniczą – wysokość procentu nie została ustalona i nie padła żadna propozycja! Pracodawca poinformował również, że część środków chciałby przeznaczyć na podwyżki uznaniowe. Pracodawca poinformował stronę związkową o tym, iż docelowo chciałby również implementować takie rozwiązania na Spółki.   Co do wysokości nagród oraz innych dodatków i benefitów nie padły żadne propozycje, jednak pracodawca zadeklarował, że zamierza utrzymać te elementy porozumienia płacowego.   Kolejne spotkanie zapowiedziano na dzień 13.02.2025 roku.

Negocjacje ZUZP w ORLEN OIL

W ostatnich dniach rozpoczęliśmy negocjacje Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy w ORLEN Oil. Strony- Pracodawcy i Związkowa uzgodniły treść dokumentu zawierającego Zasady Rokowań. Na kolejnym spotykaniu Pracodawca ma przedstawić projekt dokumentu (ZUZP), nad którym będziemy pracować. Oczywiście każda organizacja przygotuje swoje uwagi i będzie je wnosić podczas rokowań.

09.12.2024

W imieniu Międzyzwiązkowej Komisji Wyborczej ds. wyborów Społecznych Inspektorów Pracy w ORLEN S.A. uprzejmie informuję, że w dniu wczorajszym zgodnie z Komunikatem pracodawcy nr 5/2024/GK Komisja zakończyła proces wyborów Społecznych Inspektorów Pracy I i II stopnia w ORLEN S.A. Na funkcję Zakładowego Społecznego Inspektora Pracy wybrany został Pan Paweł Zdrojewski. Szczegółowy wykaz nowo wybranych SIP przesyłam w załączniku z zaznaczeniem, że w Pionie Wiceprezesa Zarządu ds. Korporacyjnych DK z powodu braku kandydata nie dokonano wyboru SIP. Serdecznie gratuluję wszystkim nowo wybranym Społecznym Inspektorom Pracy oraz dziękuję Pani Dyrektor Annie Lewandowskiej – Romanowskiej wraz z zespołem za bardzo dobrą współpracę w trakcie tych wyborów oraz dziękuję Członkom Komisji i pracownikom biur Związków Zawodowych za bieżącą pracę, a także wszystkim innym przedstawicielom pracodawcy w poszczególnych miejscach gdzie odbywały się wybory i osobom z którymi Komisja współpracowała i otrzymała pomoc. Serdecznie wszystkim Państwu dziękuję.

04.12.2024r.

Jak komunikowaliśmy naszym członkom w ostatnim czasie odbyło się spotkanie z Zarządem Spółki ORLEN Południe. Przed spotkaniem nasza organizacja wniosła w piśmie o przygotowanie następujących informacji: – wykonanie planu EBITDA, – wypadkowości wskaźnika TRR. Oba wymienione czynniki w znaczący sposób wpłynęły na wysokość premii wypłacanej pracownikom III kwartału 2024r. Podczas spotkania Prezes Zarządu wyjaśnił problemy jakie napotkała Spółka (wahania marż na jej produkty) i w jaki sposób wpłynęło to na wysokość premii. Nasza organizacja wniosła do dyskusji element do rozważenia, że przy tak niepewnym rynku, na jakim działa Spółka, może jest czas na rozważenie zmian dotyczących celów premii zwłaszcza dla pracowników, którzy swoją codzienną rzetelną pracą nie mają wpływu na pewne czynniki wynikające z rynku. Prezes w odpowiedzi na naszą propozycję zadeklarował swoją gotowość do takich rozmów oraz zadeklarował poprawę komunikacji z pracownikami. W dniu wczorajszym  otrzymaliśmy następującą odpowiedz na nasz postulat:   Szanowni Panowie, w odpowiedzi na Wasze pismo, w imieniu Pana Prezesa Mikołaja Wierzbickiego  informuję, że Zarząd  ORLEN Południe S.A. podjął decyzję o obniżeniu wagi celu solidarnościowego EBIT z 30 % na 5%, począwszy od IV kwartału 2024 r. Jednocześnie informuję, że wraz z wynagrodzeniem za listopad z Funduszu Prezesa Zarządu wypłacona zostanie dodatkowa nagroda dla pracowników premiowanych kwartalnie, która pozwoli w części zrekompensować bark w III kwartale naliczenia premii za cel EBIT.